اطلس معماری اطلسی


فرودگاه بین‌المللی امام خمینی

فرودگاه بین‌المللی امام خمینیفرودگاه بین‌المللی امام خمینی (احمدآباد) در ۴۰ کیلومتری جنوب تهران میان بزرگراه تهران-قم و بزرگراه تهران-ساوه قرار گرفته‌است. این فرودگاه ظرفیت جابجایی سالانه ۵٫۴ میلیون مسافر و ۱۲۰ هزار تن بار را دارا است و ظرفیت آن تا ۵٫۶ میلیون نفر قابل افزایش است.برای ساخت این فرودگاه ۲۶۰ میلیارد تومان که ۶۰ میلیون دلار آن ارزی بوده‌است ،هزینه شده.

فرودگاه بین‌المللی امام خمینی

فرودگاه بین‌المللی امام خمینی

پس از افتتاح ، تمامی پروازهای خارجی از فرودگاه مهرآباد تهران به این فرودگاه منتقل گردیده‌است (به جز پروازهاییکه مقصد آنان جده، مدینه یا دمشق است). فاز یک این فرودگاه در دست تکمیل است و برای راه اندازی آن ۳۵۰ میلیارد تومان درخواست شده‌است.رسیدن به ظرفیت ۱۰۰ میلیون نفر از اهداف مسئولان این طرح اعلام شده‌است.در سال ۱۳۸۶ گمرک فرودگاه امام خمینی با ثبت ورود و خروج ۲٬۶۵٬۰۰۰ مسافر، جای فرودگاه مهرآباد را به عنوان پرترددترین گمرک هوایی مسافری گرفت.

فرودگاه بین‌المللی امام خمینی

در طراحی این فرودگاه یک مشاور بین المللی اروپایی همکاری داشته و نظارت کلی در ساخت این فرودگاه را نیز به عهده داشته است.
این فرودگاه در زمینی به وسعت ۵/۱۳ هزار هکتار در ۳۰ کیلومترى تهران احداث شده است ،ظرفیت پذیرش مرحله اول این فرودگاه سالانه ۶ تا۵ / ۶ میلیون نفر است که در فاز دوم به حدود ۱۵ میلیون مسافر و درمرحله سوم این تعداد تا۴۰ میلیون مسافر در سال افزایش مییابد.

فرودگاه بین‌المللی امام خمینی

نمونه های این فرودگاه را به لحاظ فرمت معماری در مقیاس های مختلف با کیفیت جزییات اجرایی بالاتر حتی در فرودگاه های محلی اروپایی نیز می توان تجربه کرد .احداث این فرودگاه عمدتا به‌منظور پاسخگویی به نیازهای مسافرین و جذب پروازهای ترانزیت بین المللی (کانالی برای ارتباط بین اروپا و آسیا) صورت گرفته است..با توجه به رویکرد ترانزیتی این فرودگاه و اینکه قرار است مسافران عبوری زیادی به آن وارد و خارج شوند، باید تلاش می شد در ضمن طراحی یک فرودگاه به روز و پیشرو، شاخص های فرهنگی هنری ایرانی به نمایش گذاشته شود و به مسافری که در آن قرار می گیرد حضور در ایران تاکید شود و دیدی هرچند اجمالی نسبت به ماهیت تمدن ایرانی به او ارائه گردد و در ضمن انگیزه ای شود برای سفر به ایران و آشنایی بیشتر با ایران. ولی کسی که به این فرودگاه وارد می شود ،نه تنها هیچ نشانه ای مبتنی بر ماهیت ایرانی این فرودگاه در یافت نمی کند بلکه در انبوهی از ستون های بتونی راه خود را گم می کند!!

فرودگاه بین‌المللی امام خمینی

پایانه مسافری با زیربنای ۸۱ هزار متر مربع با قابلیت پذیرش ۵/۶ میلیون مسافر در سال از دو بخش سمت هوا و سمت زمین تشکیل شده است که سمت زمین یا مرکز پایانه مسافری دارای بنای عظیم ۴ طبقه با سقف کمانی سبک برای تمام فعالیت های مسافران ورودی و خروجی و همراهان آنها با نمای شیشه ای کامل است و سمت هوا دارای بنای کشیده برای مسافران ورودی و خروجی با سقفی ساده و مسطح با هفت دروازه ورودی و خروجی (۱۴ پل اتصال به هواپیما) است. توقفگاه اتومبیل با زیربنای ۴۲ هزار متر مربع در دو طبقه با ظرفیت کلی ۱۴۰۰ دستگاه اتومبیل با سازه بتنی با تسهیلات دسترسی آسان احداث گردیده است.

فرودگاه بین‌المللی امام خمینی

با وجود اینکه خطوط دسترسی سواره در مجموعه طراحی نسبتا مناسبی بر اساس فولدینگ دارند ولی در فضای پایانه مسافری نه معماری فضا و نه تابلو های راهنمایی، به شما کمکی قابل قبول در مسیر یابی نمی کنند.

تاریخچه
پیشنهاد ساخت این فرودگاه به سال ۱۳۴۶ و پیشنهاد سازمان ایکائو جهت ساخت فرودگاهی مجهز برای استفاده از توان ترانزیتی ایران بین اروپا و آسیا باز می‌گردد. این طرح در ۱۳۵۱ و با نام «فرودگاه آریامهر» به تصویب دولت ایران رسید.

در سال ۱۳۵۴ کار ساخت فرودگاه توسط شرکت‌های آمریکایی و ایرانی آغاز شد. شرکت آمریکایی عهده‌دار معماری پروژه، شرکت TAMS نام داشت که قصد تکمیل فرودگاه را تا سال ۱۹۸۳ با بودجه ۱ میلیارد دلار داشت.

اما با رخداد انقلاب این طرح متوقف شد، و یکی از بلندپروازی‌های پهلوی نامیده شده و کنار گذاشته شد. پس از جنگ و در سال ۱۳۷۴ یک شرکت فرانسوی و چند شرکت ایرانی کار ساخت آنرا از سر گرفتند و نهایتا اردیبهشت ۱۳۸۳ فاز نخست آن بطور ناقص افتتاح شد.

فرودگاه بین‌المللی امام خمینی

مناقشه در افتتاح فرودگاه
طی مناقصه برگزار شده توسط وزارت راه و بعنوان یکی از مهمترین موارد جذب سرمایه گذاری خارجی در ایران، شرکت ترکیه‌ای – اتریشی «تاو» مسئول بخش‌های کترینگ و هندلینگ فرودگاه گردید. در روز ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۳ فاز اول از فرودگاه بین‌المللی تهران که عملیات ساخت آن از سال ۱۳۴۶ آغاز و پس از انقلاب به نام خمینی نام گذاری شده بود با حضور وزیر راه و ترابری و مقامات داخلی و خارجی افتتاح گردید. در جریان گشایش فرودگاه نیروهای زمینی و هوایی سپاه به فرودگاه حمله ور شده و مانع از گشایش و فرود نخستین هواپیما بر آن شدند. علت حمله واگذاری بخشی از خدمات فرودگاه به شرکت ترکیه‌ای «تاو» اعلام شد.

حمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
همزمان با افتتاح فرودگاه و در حضور مقامات و شخصیت‌های داخلی و خارجی نیروهای هوایی و زمینی سپاه به فرودگاه یورش برده و ضمن تصرف آن مانع از افتتاح فرودگاه شدند. میگ‌های سپاه اولین هواپیمایی که قصد فرود در این فرودگاه را داشت به سمت فرودگاه مهرآباد هدایت کردند.

رییس وقت مجلس این اقدام را آبروریزی برای کشور خواند و هیات دولت خواستار محاکمه فرماندهان حمله به فرودگاه شد. این عمل سپاه، خاتمی را بشدت عصبانی و وی را تا آستانه استعفا پیش برد. نشریه اکونومیست هم نوشت:
«تلاش‌های محمد خاتمی، رییس جمهور ایران برای به ارث گذاشتن فرودگاهی در سطح استانداردهای جهانی برای ایرانیان پیش از اتمام دوره هشت ساله ریاست جمهوری اش در تابستان آتی حال و هوای خنده آوری به خود گرفته‌است.»

احمد خرم وزیر راه و ترابری دولت خاتمی اعلام کرد که تا محاکمه فرماندهان سپاه فرودگاه افتتاح نخواهد شد.

فرودگاه نهایتا در روزهای آخر دولت محمد خاتمی افتتاح گردید و نگهداری آن به مصوبه مجلس هفتم به شش شرکت ایرانی واگذار شد در حالیکه ناتوانی و ضعف در بخش‌های مختلف آن کاملا نموداراست. در زمان دولت نهم بنابر دستور رییس جمهور وقت تمام پروازهای بین‌المللی تهران از فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی منتقل شد. اما هیچگاه با وجود تغییرات مداوم روسای این فرودگاه مشکل مدیریت آن حل نشد.

علت حمله سپاه و فشارهای مجلس هفتم برای لغو قرار داد با شرکت‌های ترکیه‌ای «تاو» و «ترک سل» منافع مالی محافظه کاران و حضور شرکت‌های وابسته به ایشان(از جمله شرکت‌های وابسته به قرارگاه خاتم الانبیا سپاه) در مناقصات بوده‌است.این اقدامات همچنین موجب دلسرد شدن سرمایه گذاران خارجی از فعالیت در ایران شد.

فرودگاه بین‌المللی امام خمینی

افتتاح مجدد

استیضاح احمد خرم وزیر راه و ترابری دولت دوم خاتمی توسط مجلس هفتم و رد گزینه‌های بعدی خاتمی ،کار افتتاح فرودگاه را بیش از پیش به تعویق انداخت. این فرودگاه مجددا در روزهای آخر فعالیت خاتمی در اردیبهشت ۱۳۸۴ برای بار دوم افتتاح گردید.

امکانات
فرودگاه دارای سرویس رایگان اینترنت بیسیم است.(که توسط شرکت شهرکهای هوشمند در سال ۱۳۸۵ راه اندازی شد)
خط مترو شهرری به فرودگاه، که فرودگاه را به شبکه مترو تهران متصل می‌کند توسط وزارت مسکن در دست احداث است.
در تاریخ ۲۲ دی ۱۳۸۶ اعلام شد که غلام‌حسین باقریان مدیر عامل وقت فرودگاه بین‌المللی امام خمینی از سمت خود برکنار شده‌است. وی از سال ۱۳۷۶ و در جریان ساخت فرودگاه بعنوان معاون عملیاتی آن و از هنگام افتتاح فرودگاه در سال ۱۳۸۳ بعنوان عضو مدیر عامل و عضو هیئت مدیره فرودگاه فعالیت می‌کرد.

مطالب مرتبط::

فرودگاه جده
فرودگاه ملک خالد
فرودگاه بین‌المللی دالس واشینگتن
توسعۀ فرودگاه بین المللی دنور
نوشته شده درجمعه,۱۲ام آذر, ۱۳۸۹ توسط | ˜ ۲ نظر »
موضوع: فرودگاه | برچسب:

۲ نظر, نظر یا پینگ

  1. smile

    1

    اطلاعات بسیار خوبی بود.در کنکور ۸۸معماری یک تست در مورد فرودگاه امام آمده بود که من را مشتاق به تحقیق بیشتر کرد.

    ۱۲ آذر
  2. علی

    2

    گیت ورودی اگر ۲ تا هواپیما همزمان بیاد چند ساعت قفل میشه و سقف کوتاهش ممکنه باعث خفگی و مرگ مسافران بشه. غیر ممکنه که ساعتی ۷۵۰ نفر بتونند از اون سلول انفرادی رد بشند و بنابراین ظرفیت ۶٫۵ میلیون در سال هم قطعا تصور و توهم طراحان هست.

    ۱۲ آذر

گذاشتن نظر در “فرودگاه بین‌المللی امام خمینی”